Thursday, September 24, 2009

SYAWAL DATANG LAGI...



Alhamdulillah... sempat jugak kita merasa kedatangan Syawal untuk setahun lagi... Sambil bergembira ria tak lupa aku panjatkan kesyukuran pada tuan punya alam kerana mengizinkan aku merasai lagi sekali nikmat berkumpul sesama kaum keluarga...

28 Ramadhan 1430H
Kami bertolak dari Tanjung Malim lebih kurang jam 3 petang. Dalam pada berbelah bagi samada nak ikut jalan Genting atau Rawang, akhirnya kami tiba juga di Tol Gombak lebih kurang jam 4.30 petang. Dalam pada anak - anak excited nak balik kampung, mereka habiskan masa sepanjang jalan tidur. Lebih kurang jam 5.45 aku dengar infor trafik di radio memaklumkan jalan Bentong sesak dan minta mana-mana pemandu yang bercadang nak menghala ke Lipis dan Kota Bharu untuk gunakan jalan alternatif di Sertik.. Kami singgah solat Asar di Petronas lepas Tol Bentong dan kemudian teruskan perjalanan. Aku cadangkan pada a. Khaizu untuk follow saranan info trafik dan kami pun lajak ke Sertik. Keluar di persimpangan Lebu aku agak terkejut tengok kereta yang sesak menghala Raub... Cisss...kalau aku tau baik terus ke Klau je... takpela jauh sikit tapi jalan clear... Akhirnya semasa azan Maghrib berkumandang, kami masih dalam perjalanan. Kami sampai di rumah Aki menjelang jam 8 malam... Hampir jam 11, kami pun bergerak ke rumah mak aku...


29 Ramadhan 1430H

Pepagi lagi mak dah kejutkan aku, mintak aku ke pasar beli ayam...daging tak payah katanya sebab Ijad dah belikan... Ntah kenapa akau dapat rasa mak tak berapa seronok nak raya mungkin sebab kak Long tak de... Alah... biarla aku malas nak ambik hati sangat...

Mama telefon aku mintak tolong belikan ayam untuk rendang dan barbeku malam nanti... Tengahari tu Cik ajak aku balik Bentong, bersihkan kubur kaum keluarga kat Ketari dan Labak... Baliknya kami sekali lagi ikut Sertik sebab jam teruk tapi kali ni aku ikut Klau.

Lepas tu aku angkut a. Khaizu ke pekan Raub, potong rambut, sambil - sambil tu aku berjalan keluar masuk kedai tumpang menyibuk dengan orang banyak yang sibuk buat last minute shopping...

Lepas maghrib mama ajak aku mulakan acara baca Yaasin tapi aku kononnya nak tunggu lepas Isyak..boleh takbir sekali...last - last ramai yang tak boleh join sebab depa kena anyam semula ketupat sebab yang first batch dah terhangus penangan bebudak yang ghalit buat benda lain masa orang suruh jaga air ketupat...

No comments: