Friday, September 25, 2009

BERZIARAH DI AIDIL FITRI







Hari raya pertama aku lambat keluar berziarah... Pepagi lagi kami 5 beranak dah bangun bersiap nak bersolat Aidilfitri di Masjid baru Raub yang terletak atas puncak bukit dekat dengan Padang Golf. Memandangkan hari masih awal jadi aku berbangga sangat la dapat park kereta betul - betul sebelah tangga naik ke ruang solat...


Aku memang tak pernah sembahyang kat masjid tu so memang terpegun jugakla tengok keindahan nya. Lepas solat tahiyatul masjid, aku nampak Ustazah Azizah ( ustazah masa aku sekolah rendah ) aku pun pegi bersalam dengan dia. Tak lama lepas tu aku nampak Mama ngan Acha, depa ajak aku naik ke tingkat satu so aku pun ngangkut anak - anak naik ke atas.

Selesai sembahyang dan bersalam salaman orang ramai berpusu - pusu tinggalkan masjid...barula aku sedar tak berapa cerdik jugakla aku park sebelah depan sebab aku kena tunggu lama sebelum boleh drive keluar. Tapi ok jugakla sebab aku sempat jumpa ramai kengkawan yang dah lebih sedekad tak jumpa...sempat jugak bermaaf-maafan dengan keluarga arwah Pak Long Zainal ( Fizz Fairuz a.k.a Loyai ).

Selalunya selesai bersalam - salaman dan beraya dengan atuk nenek dan mak pak sedara, kitorang akan berbondong-bondong ziarah keluarga sebelah arwah abah tapi tahun ni aku tukar plan. Aku tunggu orang ziarah ke rumah Aki dan plannya sebelah petang baru nak keluar berjalan... Sempat la ziarah rumah Pok De Raman, rumah De Ros ngan rumah Mak Long Ani di Pintu Padang. Mulanya aku nak gi rumah Wan Andak tapi aku segan...kalau tak mesti dapat jumpa Pak Usu Izam yang dah jadi lecturer kat UK...

Tengah malam tu family abang Atan sampai dari Bachok, aku rasa seronok jumpa kak ipar dan anak - anak buah tapi hati aku sedikit bengkak sebab sampai je kat rumah mak abang Atan dok kutuk - kutuk aku...Esoknya kami beramai - ramai ke kubur arwah Abah dan lepas tu berziarah ke kampung arwah abah... Seperti biasa, aku rasa pedih teramat bila ke kubur arwah Abah... sesetengah orang mungkin tak faham dan rasa aku jenis yang taknak melawat kubur abah tapi orang tak tau aku memang tak gamak nak pegi kubur abah aku sangat sayangi... Takdanya dia membawa impak yang sangat besar kepada kami sekeluarga... Ye la...selama hari ni dia memang rapat ngan aku...

Singgah rumah Pak Andak Kadir, aku rasa mesranya macam masa arwah abah ada. Aku tak dapat tahan rasa sebak sayu bila Mak Andak menangis masa kami nak balik...sampai Laili pun menangis sama... Ye la...entah bila dapat jumpa Pak Andak ngan Mak Andak lagi...

Kami sekeluarga cadang nak berziarah ke Keramat rumah Pak Cik Bakar ( ayah kawan baik aku ) yang dah macam ayah aku sendiri. Masalahnya aku dah lebih 10 tahun tak pergi rumah dia dan aku dapat jangka dia akan membebel kat aku nanti... Apa - apa pun tu salah aku jadi aku kena la tanggung....

Paling seronok..aku sempat menziarahi cikgu kesayangan aku masa sekolah rendah ...Cik gu Azizah Md. Salleh...Terlepas rasa rindu dan paling best sebab keluarga dia ramah sangat menjadikan aku tak segan duduk lama kat rumah dia...

Tu lah sedikit sebanyak coretan sepanjang musim Syawal yang lepas... Ada jugak kisah - kisah sedih tapi biarla aku cerita dalam entry yang lain...

No comments: