Friday, July 10, 2009

COMFORT ZONE!!!

Pagi semalam bila aku bukak Facebook, terus terbaca status kawan aku si Vimalah : after motnhs of drama, the verdit is frustrating... Aku pun hantar comment tanya kenapa. Tak lama pastu dia pun jawab, PPSMI la...

Hmmm... aku pun tak tau nak kata apa. Of course aku pun rasa frust sebab aku tak faham kenapa mereka - mereka concluded that PPSMI tak berjaya sedangkan baru je 6 tahun diimplementkan. Dan betul ke tak berjaya? Aku tengok it was not that bad...

Ada orang tanya, kenapa perlu kita paksa anak-anak kita belajar Maths and Science dalam English dengan tujuan untuk memperbaiki standard BI di Malaysia. Aku nak tanya diorang tu balik, kat mana diorang baca yang itu lah tujuan nya kita ajar Maths and Science dalam English? Sedangkan aku yang memang terlibat dalam memberi training kepada technical lecturers yang kena ajar subject depa in English pun selalu diingatkan untuk beritau lecturer-lecturer ini bahawa kita nak mereka sampaikan konsep subjek tu dalam English but it is not necessarily perfect English... Kita nak students familiar dengan English terms and concepts sebab mau tak mau bila mereka naik ke tertiary level, kebanyakan reference books depa dalam English...

To survive dalam globalisation era ni, kita kena boleh bersaing... Macamana nak bersaing kalau tak boleh communicate. Ramai orang suka jadikan Jepun tu sebagai bandingan. Jepun tak sama dengan Malaysia. Jepun keluarkan banyak teknologi so orang depend kat depa and that's why depa boleh berdegil nak guna bahasa ibunda mereka walaupun in reality, mereka pun ada problem nak bergerak globally... Kita ni Malaysia, negara membangun...

Ntahla... semalam jenuh jugak aku bertekak ngan ada sorang mamat ni yang macam hebat sangat berhujah dalam FB tu... Dia kata dia pun terror English walaupun tak belajar Maths and Science dalam bahasa penjajah tu. Masalahnya dalam dia dok berhujah tu, banyak kesilapan bahasa yang aku perati... Eja taught pun salah macamana tu?

Aku pun sayang pada bahasa ibunda aku. Walaupun aku ngaja English, tapi aku tetap pandai berpantun, sajak, menulis novel. Kita perlu bergerak ke depan kalau kita nak maju. Masalah dengan orang kita ni sebenarnya, kita tak mau keluar dari comfort zone. Dah selesa dengan sesuatu keadaan...bila diterjah sikit...tak mau mencuba...pastu hingar sana sini...

Pergilah jumpa cendekiawan2 kat UITM yang dah berpuluh tahun mengajar subjek teknikal dalam BI. Tanyala graduan - graduan mereka... Ada benefitnya juga kalau PPSMI diteruskan. Apa-apapun keputusan dah dibuat... Kita ni siapa, kita hanya rakyat... Wakil - wakil rakyat itu yang lebih bijak... Biarla mereka yang mencorakkan negara ni...

No comments: