Tuesday, November 4, 2008

CATATAN SEORANG RAWA...


RAWA...


Arwah abah aku orang Melayu Rawa... Atuk nenekku juga orang Rawa... Dahulu aku tak begitu ambil kisah tentang keturunan sanak familiku ini namun sejak menjadi isteri kepada suamiku yang berdarah utuh seorang Rawa, aku banyak digerakkan untuk mengenal asal bangsaku sendiri...


Dulu-dulu kalau kami berjalan-jalan ke tempat orang, bila mendengar kami bercakap, ramai yang akan datang dan bertanya sekiranya kami orang negeri... Lama - kelamaan baru aku faham kenapa ramai yang tersalah terka mengenai bahasa kami...kami memang mirip bahasa negeri cumanya vokal " o " kami dipermulaan perkataan...


Di sini aku perturunkan beberapa perkataan famous di kalangan masyarakat Melayu Rawa :

1. kamu semua - kilen ( kalian ) 7. amboi - ondek...

2. diam - ontok 8. ini - iko

3. peluk - polok 9. sini - siko

4. gelas - goleh 10. kedai - kodai

5. telur - tolor 11. angkat - tating

6. pandir - nyinyer 12. baring - guling


Actually ada banyak lagi tapi aku bukanla mahir sangat. Mak Long Ani aku mungkin ada lebih banyak vocabulary sebab dialah yang masih lagi pekat pronunciation Rawanya di kalangan sanak familiku... Kalau arwah abah dan kami...dah terlalu banyak campuran bahasa Raub ( versi Dong Kuala Gali ) dalam pertuturan kami seharian. Aku langsung tidak pandai hanya mungkin lenggoknya masih ada...


Bila aku menjadi isteri abang dan tinggal dengan arwah mak mertuaku yang baik hati itu, barulah aku banyak belajar bahasa Rawa dari dia. Namun begitu, biarpun dah 14 tahun, aku masih silu-silu nak berbahasa Rawa dengan kaum keluarga... Tapi kalau kat rumah sendiri tu adala jugak aku try cakap dengan abang...


Nanti aku nak berkongsi cerite tentang sejarah orang Rawa dan ikon - ikonnya... Dan aku juga nak bercerita bagaimana rasanya bila mengetahui darah keturunanku juga sama utuh Rawanya dengan keluarga abang yang sangat bangga dengan keturunan mereka...


Nak tau lagi banyak...TUNGGUUUUUU!!!!


No comments: