Tuesday, November 11, 2008

BIAR MATI ADAT???

Lama dah aku tak update blog ni... Bukan ape... Sejak belakangan ni sibuk sangat dengan assignment students yang nak disemak... Aku pun kerap keluar berkursus.

Aku sempat jengok - jengok blog Nurul Qayyum yang bercerita tentang adat nginjak tanah di kalangan orang Rao... Masih lagi aku ingat... kami pun ada buat adat tu...

Biasanya adat nginjak tanah ni dibuat bersekalian dengan majlis cukur jambul anak - anak. Aki aku biasanya akan buat tangga kecik dari tebu dan diletakkan dalam semerik ( pahar ). Dalam semerik lain pulak adala tanah, pasir, besi dan macam - macam lagi la.

Nanti baby tu akan dicecahkan kakinya pada semua benda-benda ni dan akan dipimpin untuk naik tangga tebu tu. Simboliknya kalau tangga tu patah maknanya baby tu dah sediala nak melangkah ke dunia barunya iaitu sedikit dewasa. Tapi biasanya tangga tu dah memang dipotong siap-siap jadi bila cecah aje kaki baby kat situ mesti tangga tu patah... Dan akhirnya baby tu akan diletak dalam buaian dan orang-orang tua akan mula bermarhaban dan berzanji...

Tapi sejak Aki ngan Aki Alang aku uzur ni, kami dah lama tak buat adat ni... Kalau dulu - dulu, ramai orang akan cuba hadirkan diri ke majlis kenduri kami sebab nak tengok adat ni tapi sekarang ni majlis cukur jambul pun kami dah lama tak buat sebab dah lama tak ada baby yang lahir dalam family aku... Kalau ada pun, di sebelah abang Khaizu la tapi seingat aku dah lama jugak tak diamalkan adat ni...

Kadang-kadang aku miss pada kemeriahan sambutan sebegini namun yelah kan makin lama adat-adat makin ditinggalkan sebab orang - orang tua dah semakin tiada dan yang tinggal ni semuanya sibuk hingga tak ada masa nak mendalami adat resam orang dulu-dulu...

No comments: