Tuesday, November 11, 2008

SEPANJANG JALAN KENANGAN...

Mungkin jika halaman ini ada pembacanya, ramai yang akan hairan kenapa aku namakan blog ini Cicit Seorang Pahlawan... Kenapa aku ambik berat sangat dengan akar bangsaku...

Aku lahir dalam sebuah keluarga sederhana yang aku kira agak berpengaruh di kampung terutamanya sebelah arwah abahku...Betul ke??? Betul kot, sebab bila aku mention nama arwah Aki Mad Jam atau pun nama Aki ku sendiri, mesti orang kenal seluruh ahli keluargaku sehingga ke pakcik makcikku sekali... Dan mungkin juga sebab aku memang tinggal dengan Aki dan Umwan sejak lahir maka ramai orang sekampung yang kenal aku. Dan aku memang dididik dari kecik supaya tidak sombong dengan orang keliling tak kira apa bangsa keturunan pun...

Aku masih ingat masa aku kecik, aku selalu bertenggek atas riba Uncle Apek yang menjadi tauke kedai perabot di bandar Raub. Balik dari mengaji di Darul Quran aku akan sempat lagi bertenggek atas ribanya sambil borak - borak ringan. Kalau cuti sekolah pulak, pagi-pagi lagi Aki akan tinggalkan aku di kedai Kassim... Makanya akan bersidaila aku di kedai runcit itu sampai petang...Buat apa??? Buat apa lagi...baca majalahla... Lepas satu-satu majalah aku baca... From page to page pulak tu...

Sekali-sekala kalau kami balik ke Kg. Gali Lurus, rumah arwah Aki Cu lah sasaran aku. Biarpun tak ramai orang selesa nak singgah ke rumahnya, mungkin silu sebab dia Guru Besar sekolah, aku akan sentiasa tak malu untuk naik ke rumahnya... Tempat tujuan aku??? Tentulah Perpustakaan mini di rumahnya yang penuh dengan buku-buku cerita. Dan kerana itulah, Arwah Aki Cu dan Arwah Wan Chu ku sangat sayang padaku...Hingga kegilaanku pada buku-buku menjadi sebutan dan contohan kepada adik-adik pupu yang lebih muda...

Turun dari rumah Aki Cu biasanya aku akan menyerbu rumah Aki Mamak, kemanakan Arwah Abah yang bertugas sebagai qadhi... Syok ooo gi rumah dia sebab ada kolam ikan dan yang pentingnya sebab Mak Teh aku tua setahun je dari aku... Lagi satu sebab masa aku kecik dulu, rambut aku panjang sampai dekat lutut jadi memang ramai la yang suka kat aku... Comel kononnya... Eh, tak kononla...sampai sekarang pun aku memang stay cun... aku suka dengar cerita-cerita Nabi dari Arwah Aki Mamak...

Dah puas dengar cerita, aku lepak pulak di rumah Wan Andak yang ada ramai anak - anak perempuan. Banyakla soalan yang akan ditanya oleh Mak Long, Mak Ngah, Mak Tam , Mak Anjang dan aku memang akan dengan jujur menjawabnya. Aku suka pergi rumah Wan Andak sebab dia ramai anak pompuan dan semuanya jadi cikgu... Arwah Abah selalu kata, famili kami kalau setakat nak bukak sekolah swasta memang no problem sebab kami ada pakar dalam semua subjek...

Pot last aku sudah pastilah rumah Arwah Aki ngan Wan Cik... Ntah kenapa kami sekeluarga rapat benar dengan Mamak Arwah Abah yang satu ni... Aku pulak manja ngan Pak Ngah Han...memang bestla kalau gi rumah dia. Nanti mesti ada sesi ejek-ejek sebab Kak Long manja ngan Pak Long Sahak so diorang akan ejek-ejek aku hitamla, buntatla... Tapi Pak Ngah Han bukan kaki gaduh jadi kitorang tak melawanla... He he seronoknya masa kecik... Paling syok kat rumah Aki Cik ialah bila raya sebab dia terror masak sate... Mesti ada satela... sekarang ni Pak Long ngan De Ros yang ambik alih kepakaran tu... Ish ish tetiba pulak aku rindu sangat kat De Ros, Teh Ti, Pak Cik Nuar dan semua sedara mara di kampung...

Tu belum lagi aku cerita pasal Kampung Pintu Padang... mesti lagi mengimbau memori... Cukupla kot takat ni... Nanti kita cite lagi....

1 comment:

pak muda said...

ni memang ashabiyah.nama kampung dan saudara mara memang klasik gila!