Thursday, November 13, 2008

HANYA PADA NAMA...

Aku selalu duduk dan memikir tentang asal namaku sendiri. Aku selalu terfikir dari mana agaknya Arwah Abah dapat idea nak namakan semua anak-anaknya. Macamana abah boleh begitu kreatif ( pada zaman itu ) nak namakan semua anak perempuannya Ezatul dan anak lelakinya Khairul?

Kenapa dia tak pilih nama yang klasik macam Rohani ke, Rosnani ke, atau pun Jailani ke Tarmizi ke untuk anak-anak dia? Dan aku perhatikan mungkin sebab ikut arwah abah yang sistematik dalam memilih nama, kami pun ikut begitu. Anak - anak kak Long semua bermula dengan Wan Ku, anak - anak aku pulak semuanya berpangkal nama S dan N.

Aku pernah tanya pada abah, macamana dia dapat idea bagi nama aku Ezatul Marini? Dia kata Marini tu sebab dia minat pelakon Indonesia masa tu... Tapi yang peliknya dari aku kecik sampai sekarang ada aje nama khas lain yang sedara - mara nak panggil aku.

Kalau Ngah, selalunya dia akan panggil aku Ezaratul Marini... Kalau anak - beranak Aki Itam, semuanya panggil aku Marini... Nama panggilan aku di rumah memang MIMI @ Kak Ngah Mimi. Pok De Mok De Kak Jah pulak memang panggil aku Malini @ Nini...

Tapi yang paling dahsyatnya semua pak-pak sedara dan mak sedara sebelah arwah abah ingat namaku hanya Mimi...sehinggalah waktu diedarkan kad jemputan kawin aku baru diorang tau nama aku Ezatul Marini...

Tapi yang paling klasik sekali ialah nama timang-timangan aku, BUNTAT... tu nama special yang Aki bagi kat aku... Sekarang bila aku dah kawin dan beranak, semua orang panggil aku Acik Mimi ( side abang Khaizu ). Walaupun sebenarnya arwah Mak ( mertua ) aku tak suka sangat sebab dia kata tak padan ngan a.Khaizu yang dipanggil Uncle Aju oleh kaum kerabat dia...

Dan aku pulak lebih selesa bahasakan diri aku Ummi bila bercakap dengan anak-anak sedara... Itu lah sedikit sebanyak tentang nama... Apa pun orang panggil kita, anggaplah panggilan itu istimewa...

No comments: