Monday, June 22, 2009

OPAH LONDON???

Pagi tadi aku temankan suami pergi ke sekolah lama anak terunaku. Jam 9.30 pagi abang Khaizu dah terpacak depan tangga kuarters, sempat lagi aku belek jam...Heh heh..ngam ngam je aku sampai...Kalau tak panjangla bebelan dia... Dia ni memang panas sikit kalau kita tak tepat janji...

Dalam kereta dia bagitau si Syamil kirim beli air...Mesti botol besar...dia mengulang permintaan anak sulungku... Sambil tu dibelek-beleknya beg yang berisi penuh buku buku teks yang akan dipulangkan ke sekolah. Terselit buku rampaian PSK dalam beg tu.

Sambil abang Khaizu leka mengisi minyak, aku sempat lagi membelek-belek buku rampaian anakku... Tergelak aku bila membaca jawapan latihan yang anak teruna aku catatkan dalam bukunya. Dia belajar bab keluarga asas dan keluarga kembangan... cikgunya mungkin mintak mereka menuliskan maklumat keluarga asas dan keluarga kembangan mereka... Dek kerana selalu sangat kami menceritakan kisah opahnya ( mak suamiku ) yang dipanggil Opah London, dia mengisi ruangan nenek sebagai Opah London... Agaknya dia sangka itulah nama opahnya...
Padahal nama almarhumah Hadijah bt. Naam...

Macam tu jugakla aku sekarang ni...di sebelah suamiku, aku ni dah berpangkat opah... Untuk memudahkan bebudak kecik ni mengecam aku dan membezakan aku dari opah - opah depa yang lain, aku digelar Opah Cikgu... Tak mustahil rasanya satu hari nanti ada antara mereka yang ingat nama aku Cikgu... Dan disebabkan aku adalah Opah yang paling bongsu, kebanyakan mereka memanggil aku Opah Muda... Kira paling havoc la kalau nak banding dengan opah - opah yang lain...

No comments: