Thursday, June 4, 2009

SINCERITY??? PURITY???

Pepagi tadi aku sempat bukak blog sepupu-sepupu aku....tahniahla untuk Najib yang dah selamat berkonvokesyen... Seronok tengok adik - adik sepupu berjaya... Pastu baca blog kak Noni aku ngan Kak Hai...terbaca entry kak Hai tentang Hari Ibu...

Hari Ibu?... Ntahla, tapi kat rumah aku sama je... takde sambutan pun. Aku ni pepagi lagi dah bagi hint kat anak-anak ngan abang Khaizu tapi diorang buat dekkk je... Aku pun bukanla kisah sangat... Malamnya aku sengaja provoke Syamil..." hei, awak ni taknak pun cakap Selamat Hari Ibu kat Ummi ye?" hmmm memang dah lumrah anak lelaki kot...dia diam je seribu bahasa...

Hari Isnin tu, balik dari sekolah...anak dara aku si Kak Ya...tergagap - gagap ucapkan Selamat Hari Ibu... anak perempuan memang pandai " racun " jiwa mak bapak kan.... Dipeluk ciumnya aku...

Hari Rabu petang a.k.a dah over belated pun tetiba Syamil hulur sekeping kad buatan sendiri. " Nah, yang Ummi nak sangat ". Aku pun bukak kad tu baca apa yang dia tulis kat dalamnya...
" Selamat Hari Ibu Ummi... Nah kad yang Ummi nak sangat, Syamil buat. "

Tiba-tiba aku terfikir, ha...ah kan dengan bermacam jenis hari yang disambut kat Malaysia ni...apa yang kita cuba nak nurture sebenarnya... memang niatnya baik, sebab nak pupuk kesedaran dan kasih sayang tapi kadang-kadang dah jadi macam tak ikhlas pulak... macam dipaksa... bak kata abang Khaizu, we don't need all those days to prove that we love somebody...

Tengok hari tu, masa Hari Ibu, Kak Long kata mak terasa hati sebab aku tak call dia pun wish sedangkan aku sebenarnya tak berapa nak ambik port sebab tengah risaukan si Aida yang kemalangan...

Sentiasa mengingati dan mendoakan segala kebahagiaan dan kesejahteraan dikurniakan Allah kepada orang yang kita sayang lebih bererti rasanya dari segala jenis Hari yang ada...

1 comment:

hai said...

Insyallah, boleh citer panjang lepas ni,tunggu kat rumah abang atan ok.