Tuesday, June 30, 2009

TABAH ... PASRAH ...

ABOUT ME
The most unforgettable day in my life is on 25th November 2008 when I received offer letter from Politeknik Sultan Azlan Shah (PSAS) to continue my study in Mechanical Engineering. I am so grateful and happy because my ‘doa’ fulfill by Allah S.W.T. I am so excited to become as student again after 1 years I waiting for it. On 11th January 2009 I have registered at hostel PSAS on 12 noon. Here, they didn’t call hostel but ‘kamsis’. A few minutes later, when I’m busy clean up my room an announcement make as all new students had to gather at 4.30 p.m for orientation week. All new students must join orientation week for 6 days and 5 nights. Orientation week teach me the meanings of scarification, strong and resolution because orientation week really challenge my physical and mental. 12th January 2009 I register my module that I must take in semester 5. Now I’m NurulHuda Binti Shamsudin and my matrix number 15 PTP 08F2 001 became a part of PTP 5. I hope I can be the most best student in PSAS and I want make my family and lecture proud of me.InsyaAllah...
Karangan pendek ni aku jumpa semasa sibuk nak clearkan inbox kat yahoomail. Ni adalah tugasan pertama untuk semua student Sem 5 yang aku bagi pada depa untuk semester ni. Kenapa yang ini istimewa? Kenapa aku tak upload hasil kerja student lain yang mungkin lebih baik? Sebabnya? Sebabnya... penulisnya dah kembali ke PenciptaNya.
Tak akan aku lupa macamana sayunya hati aku semasa mencium dahi dan pipi kaku, sejuk, anak muridku yang sorang ni. Macamana aku tak dapat tahan airmata dari menitis semasa mengusap kepalanya sebelum jenazahnya disembahyangkan... Rasanya macam anak sendiri yang pergi mengadap Tuhan...
Sikit pun aku tak jangka dia sedang menanggung kesakitan yang amat berat kerana barah rahim. Dia masih mampu datang kuliah sehinggalah dia dimasukkan ke wad di HKL kerana sakitnya makin memberat.
Ingat lagi waktu aku telefon bertanyakan keadaannya, dia masih boleh bergelak ketawa dan bergurau. Bila aku tanyakan, apa perasaannya bila dimaklumkan dia menghidap Barah peringkat 4, dalam gelak dia menjawab : Saya pasrah dan redha puan. Saya bersedia...
Aku pasang niat dan angan - angan nak pergi melawat dia di HKL tapi ada saja halangannya sehinggalah akhirnya aku terima SMS dari Yazid, studentku yang paling rajin melawat arwah di hospital... Alfatihah untuk Nurulhuda yang baru kembali ke Rahmatullah... Tak terkata rasanya....
Betapalah dia menerima dengan rela hati dugaan Tuhan yang pada aku amat berat... Betapa dia cuba menikmati sesungguhnya hari - hari terakhir hidupnya dengan tersenyum dan bergelak ketawa.. Kalau kita, mungkin kita tak mampu jadi setabah dia... mungkin kita akan duduk menangis, menyesali kenapala kita yang diuji sehebat itu...
Alfatihah...

No comments: